Guliverio akademijos direktoriai Stephenas Lee ir Rūta Gustainienė Ukmergės progimnazijos, kurioje po mėnesio pradės veikti naujo modelio mokykla.
Vilniuje įsikūrusi Australijos–Lietuvos mokykla – Guliverio akademija – šiemet baigė penktuosius mokslo metus, o įgyta patirtis ir augantis poreikis paskatino įstaigos plėtrą. Jau šį rugsėjį Guliverio akademiją galės lankyti ir Ukmergės vaikai.
Išsipildžiusi svajonė
„Su pažįstamais dažnai pakalbėdavome, kad būtų gerai, jei Lietuvoje atsirastų kitokių mokyklų, kuriose būtų suformuoti kitokie santykiai, naudojami kitokie mokymo metodai“, – ankstesnes svajones prisimena Guliverio akademijos direktorė Rūta Gustainienė.
Gerai idėjai įgyvendinti visada atsiranda galimybės, tad moters svajonė netruko tapti realybe. Psichologijos mokslus baigusi Rūta išvyko į Londone konsultantams surengtus mokymus, kuriuose buvo mokomasis, kaip daryti pokyčius. Mokymuose ji susipažino su pedagogu iš Australijos Stephenas Lee. Rūta su juo pasidalijo mintimis, kad Lietuvos mokykloms labai reikalingi pokyčiai. Po kurio laiko Stephenas atvyko į Lietuvą. „Pradėjome lankytis Lietuvos mokyklos, bendrauti su jose dirbančiais pedagogais, po ko Stephenas pasakė: „Geriau steigti savo mokyklą, o ne esamose imtis pokyčių. Kitokia mokykla ir jos skleidžiama patirtis paskatins keistis ir kitas mokyklas.“ Taip gimė sumanymas Vilniuje įsteigti Guliverio akademiją“, – apie naujo modelio mokyklos steigimą pasakoja direktorė, Guliverio akademijai vadovaujanti kartu su Stephenu Lee. Skirtingai nuo tradicinės mokyklos struktūros, Guliverio akademijai vadovauja du direktoriai. Beje, ir pamokose dirba po du mokytojus.
Skirtumai, auginantys patrauklumą
„Guliverio akademija – dvikalbė mokykla. Kiekvieną dieną ir kiekvienu momentu joje kalbama anglų ir lietuvių kalbomis. Mūsų mokykloje nėra kalbas atskiriančios ribos. Nėra taip, kad anglų kalbos pamokose kalbame tik angliškai, o per visas kitas pamokas – lietuviškai. Per visas pamokas vaikai kalba ir angliškai, ir lietuviškai. Pavyzdžiui, per matematikos pamoką vaikai kalbų mokosi net patys to nesuvokdami, nes spręsdami užduotis jie bendrauja tarpusavyje ir jiems visiškai nesvarbu, kokia kalba susikalba – jiems svarbu išspręsti matematikos uždavinį. Tad vienas klausia angliškai, kitas atsako lietuviškai. Neretai ir kitų kalbų žodžių jų bendravime atsiranda, – mokyklos ypatumus apibūdina direktorė. – Per pamokas mes nebijome palyginti anglų ir lietuvių kalbų, ieškoti tarp jų sąsajų. Tai padeda vaikams greičiau įsiminti žodžius ir jų tvarką sakinyje. Kai mūsų mokiniai skaito anglišką tekstą, jie ne tik stengiasi jį suprasti, bet ir išversti, surandant kuo tikslesnius lietuviškus žodžius. Mes ir Šekspyrą iš anglų kalbos į lietuvių verčiame.“
Toks kalbų mokymas Guliverio akademiją daro patrauklią ir Lietuvos gyventojams, norintiems, kad jų vaikas išmoktų gerai kalbėti angliškai, ir atvykusiems kitakalbiams ar iš užsienio sugrįžusių tautiečių vaikams, kurie sunkiai kalba lietuviškai.
Kitas Guliverio akademijos išskirtinumas – mokymui nenaudojami vadovėliai. „Mes gerai žinome Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos patvirtintas programas ir visus reikalavimus, žinome, ką turime išmokti per mokslo metus ir kiekvienas mokytojas laisvai renkasi tam labiausiai tinkančius būdus“, – mokytojų kūrybiškumo svarbą pabrėžia Rūta Gustainienė.
Ir mokytojo vaidmuo šioje mokykloje kiek kitoks nei įprasta. „Mūsų klasės nėra didelės. 10–12 mokinių. Didžiausias vaikų skaičius – 15. Tad dirbame už bendro stalo susėdančiomis grupėmis. Pedagogai sėdi kartu, nes mūsų mokykloje mokytojas nėra vaikščiojantis vadovėlis, kuris viską žino. Mūsų mokykloje mokytojas yra mentorius, pastebintis kiekvieno savo mokinio spragas ir padedantis jam jas užpildyti, – dar vieną mokyklos ypatumą pristato direktorė. – Mes neskatiname konkurencijos, kai mokiniai, norėdami sulaukti geresnio įvertinimo, savo darbą uždengia nuo šalia sėdinčio. Priešingai, mes skatiname bendradarbiavimą. Labai svarbu, kad vaikai išmoktų vienas su kitu tartis, bendradarbiauti ir visi kartu siektų geresnių rezultatų. Vaikams labai patinka bendra veikla.“
Kaip teigia Guliverio akademijos direktorė, ugdymo procese labai svarbu, kad vaikai žinotų, ko jie per dieną turi išmokti, ir suprastų, kaip tai jiems sekėsi padaryti. Todėl kiekviena diena prasideda nuo darbų aptarimo, o po pamokų visi kartu įvertina, ko išmoko. „Aptarimai leidžia vaikui suvokti, ko jis ateina į mokyklą. Guliverio akademijoje namų darbai neužduodami, mes viską turime padaryti mokykloje iki 15 valandos. Jei kuriam mokiniui neužtenka pamokos pateiktai medžiagai įsisavinti, porą kartų per savaitę mokytojas skiria jam konsultaciją po pamokų. Geri santykiai tarp mokytojų ir mokinių paprastai padeda įveikti visus mokymosi sunkumus,– teigia mokyklos vadovė ir priduria. – Kadangi mes siekiame paskatinti vaikus mokytis savarankiškai, ugdyti jų darbštumą, nes tai, mūsų manymu, yra svarbiau už talentą, namuose jie rengiasi kitos dienos pamokoms, ieškodami su būsima nauja tema susijusios informacijos. Taip jie skatinami skaityti, surasti juos labiausiai dominančias sritis ir į jas gilintis. Vyresnėse klasėse, kai mokiniams reikės pasirengti baigiamiesiems egzaminams, bus įvesti namų darbai, bet jie bus susiję su medžiagos kartojimu. Jaunesnėse klasėse mokykla vaikams suteikia pagrindus, o ne taip vadinamą žinių bagažą.“
Problemos sprendžiamos kartu
Kaip ir visose mokyklose, taip ir Guliverio akademijoje pasitaiko konfliktinių situacijų: vaikai yra vaikai ir tarp jų visko atsitinka. Tik problemos sprendžiamos visai kitaip, nei mūsuose įprasta. „Mūsų mokykloje visi esame psichologai, – pasiteiravus, kaip dažnai Guliverio akademijos mokiniams reikalinga psichologo pagalba, patirtimi dalijasi Rūta Gustainienė. – Kilus konfliktinei situacijai mes sustabdome pamoką ir visi kartu sprendžiame tuo metu aktualiausią klausimą. Mes nevedame vaiko į psichologo kabinetą. Žinoma, kai vaikas nuvedamas pas psichologą, jis aprimsta ir gali pasirodyti, kad problema išspręsta, bet išties ji lieka. Iš to, kad psichologas pasikalbėjo su vaiku, niekas nieko nepasimoko. Kai dirbi su vienu vaiku, atrodo vienaip, bet kai nueini į klasę, pamatai visai kitą vaizdą, pamatai tą tikrąją dinamiką. Vaiko atskyrimas sprendžiant konfliktinę situaciją nėra gerai. Atskyrimas kuria atskirtį. Kai vaikas grupėje, galima pastebėti visas jo roles ir jam padėti.“
Laimingas mokytojas – laimingi vaikai
Guliverio akademijos direktorė pasidžiaugia puikia Vilniuje susiformavusia mokytojų komanda. Vaikus moko ne ilgametę patirtį sukaupę pedagogai, bet įvairių sričių specialistai, mylintys vaikus, puikiai išmanantys savo dalyką ir gebantys išaiškinti vaikui geriau negu parašyta vadovėlyje. Nors vaikus moko ir patys mokyklos vadovai, bet didelę laiko dalį jie skiria ir mokytojams, tariasi su jais, kaip geriau pravesti pamoką, kokie metodai padeda geriau išmokti, sužadinti vaikų smalsumą. „Ir labai svarbu mokykloje sukurti tokią atmosferą, kurioje mokytojas jaučiasi laimingas. Jei laimingas mokytojas, laimingi ir jo mokiniai. Kai mokytojas pavargęs, išsekęs, stresuojantis, jis negali sukurti vaiko mokymui reikalingos aplinkos. Mokytojo darbas labai sunkus, todėl jį reikia visada palaikyti ir jam padėti“, – teigia Rūta ir pasidžiaugia, kad ir Ukmergėje steigiamai mokyklai reikalinga mokytojų komanda jau beveik surinkta – betrūksta vos kelių specialistų.
Pirmasis žingsnis į regionus – Ukmergė
Dirbti ne tik Vilniuje, bet ir už sostinės ribų, pasak Rūtos Gustainienės, paskatino kelios priežastys. Viena jų – galimybe mokytis Guliverio akademijoje vis aktyviau domisi kitų Lietuvos vietovių, tarp jų ir Ukmergės, gyventojai. Kita priežastis – rajono savivaldybės vadovų palaikymas. „Kai susitikome su Ukmergės rajono meru Rolandu Janicku, savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėju Vaidotu Kalinu, abejonių dėl mokyklos steigimo Ukmergėje visiškai nebeliko. Iš jų pajutome, kad tai, ką darome, žmonėms reikalinga. Savivaldybė padėjo mums susirasti reikalingas patalpas ir daugiau kaip prieš mėnesį pasirašėme nuomos sutartį su Ukmergės progimnazija. Patalpos, kurias išsinuomojome, yra atnaujintos ir puikiai pritaikytos mokymui. Kol kas formuojame 1–6 klases, bet, jei bus poreikis, formuosime ir 7–8 klases“, – naują Guliverio akademijos veiklos barą pristato direktorė.
Kadangi Guliverio akademija yra australietiško tipo, Ukmergėje bus pasiūlyta dar viena Australijoje įprasta paslauga – lygiagrečiai veiks ir savaitinė mokykla, kai vaikai per savaitę gyvena atskirai nuo tėvų, o savaitgaliais grįžta namo arba tėvai juos aplanko. Tad jau dabar kartu su savivaldybe Guliverio akademija ieško, kur būtų galima mokinius apgyvendinti. Tai atvers galimybę šioje mokykloje mokytis ne tik Ukmergės miesto, bet ir rajono bei aplinkinių vietovių vaikams.
Tikslas – užauginti savus abiturientus
2017 metais Vilniuje įsikūrusi Guliverio akademija pirmaisiais mokslo metais buvo suformavusi 1–3 klases. „Šiuos mokslo metus pabaigėme turėdami 1–8 klases, o nuo rugsėjo jau turėsime ir devintą klasę. Taigi po kelerių mokslo metų mūsų mokykloje bus suformuotos visos klasės – nuo pirmos iki dvyliktos, – planus praskleidžia direktorė. – Džiugi žinia – iš Australijos gavome leidimą būti australietiška mokykla. Tai reiškia, kad mūsų mokiniai galės laikyti ne tik Lietuvos, bet ir Australijos baigiamuosius egzaminus ir gaus du atestatus – lietuvišką ir australietišką.“
Karolina Baltmiškė