NAUJIENOS

Vilnius suvienijo jėgas su transporto dalijimosi įmonėmis – įsteigtas mobilumo klasteris

Kategorija:

Miestas:
Vilniaus miesto savivaldybė kartu su keturiomis transporto priemonių dalijimosi įmonėmis įsteigė pirmąjį Europoje mobilumo klasterį. Jau dabar būdamas transporto dalijimosi lyderiu Europoje, klasterio pagalba Vilnius tikisi plėsti šių paslaugų apimtis, paskatinti įmones tarpusavyje dalytis duomenimis, kas leistų didinti vilniečių kelionių alternatyviomis priemonėmis skaičių.

Klasterį įkuriantį memorandumą kartu su Vilniaus miesto savivaldybe pasirašė transporto priemonių dalijimosi įmonės „Bolt“, „Spark“, „CityBee“ ir „Skok“, taip pat SĮ „Susisiekimo paslaugos“ bei agentūra „Go Vilnius“. Įmonių duomenimis, šiandien Vilniuje yra apie 1400 automobilių, 200 motorolerių ir apie 3000 paspirtukų, kuriais dalijasi vilniečiai. Vilniuje dalijimosi automobiliais kasmet atliekama apie 1,5 mln. kelionių.

„Visi kartu pasiekėme, kad Vilnius taptų transporto dalinimosi absoliučiu lyderiu. O dabar, kurdami mobilumo klasterį, siekiame įtvirtinti lyderystę, plačiau tai pristatyti pasauliui, patys tobulėti ir patogumo, ir darnumo, ir eismo saugumo prasme, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius. – Be abejo, nepamirštame ir kitų tikslų – plečiame dviračių takų tinklą, atnaujiname viešąjį transportą, plečiame jį ir jam dedikuotas eismo juostas, investuojame į pėsčiųjų komfortą, ir tai darydami stengiamės, kad gatvėse sklandžiai tilptų visi – pėstieji, dviračiai, automobiliai, žaluma.“

Transporto priemonių dalijimosi paslaugos plėsis

Šiemet sukanka 10 metų, kai Vilniaus mieste veikia automobilių dalinimosi paslaugos. Paslauga, leidžianti kurti darnesnį judėjimą mieste ir atlaisvinanti parkavimo vietas – tai daugeliui pirmiausia į galvą ateinantys šios paslaugos privalumai. Ir taip – šie automobiliai yra nuolat naudojami, skirtingai nei privačios transporto priemonės, kurios 96 proc. laiko stovi prie namų ar biuro – tą irgi liudija statistika. Skaičiuojama, kad vienas automobilis, kuriuo dalijamasi, prilygsta bent 12 privačių automobilių, kai kuriais duomenimis – net 20 automobilių. Dalijimasis automobiliais gerina ir saugumo situaciją, nes naudojamos tik apynaujės, gerai prižiūrimos transporto priemonės, o neatsakingiems vairuotojams užkertamas kelias sėsti prie vairo.

Vilnius yra dalijimosi automobiliais srities lyderis Europoje. Statistiškai kas penktas vilnietis (19 proc.) yra bandęs automobilių dalijimosi paslaugas. Skaičiuojama, kad, palyginti su kitomis Europos šalimis, šia paslauga vilniečiai naudojasi dažniausiai, o dalijimosi automobilių skaičius vienam gyventojui – didžiausias. 

Tačiau vis dar auganti šių paslaugų paklausa ir poreikis turėti keliavimo alternatyvų skatina tiek patį miestą, tiek jame veikiančius verslus siekti naujo lygmens sprendimų. Kad tai daryti eitųsi sklandžiauu, Vilniuje veikiantys transporto priemonių dalijimosi verslai „Bolt“, „Spark“, „CityBee“ ir „Skok“ bei Vilniaus miesto institucijos pasirašė memorandumą dėl glaudesnio bendradarbiavimo bei įkurs klasterį, didinsiantį paslaugų integraciją su miesto planavimo reikalais. Pasirašiusieji taip pat deklaravo siekį toliau keisti gyventojų kelionių įpročius, pasiūlant patrauklių alternatyvų asmeniniams automobiliams ir tokiu būdu kuriant harmoningesnį judėjimą mieste, mažinant bendrą automobilių ir jiems skirtų erdvių kiekį.

„Visi kartu pasiekėme, kad Vilnius taptų transporto dalinimosi absoliučiu lyderiu. O dabar, kurdami mobilumo klasterį, siekiame įtvirtinti lyderystę, plačiau tai pristatyti pasauliui, patys tobulėti ir patogumo, ir darnumo, ir eismo saugumo prasme, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius. – Be abejo, nepamirštame ir kitų tikslų – plečiame dviračių takų tinklą, atnaujiname viešąjį transportą, plečiame jį ir jam dedikuotas eismo juostas, investuojame į pėsčiųjų komfortą, ir tai darydami stengiamės, kad gatvėse sklandžiai tilptų visi – pėstieji, dviračiai, automobiliai, žaluma.“

Klasterio įkūrimas padės partneriams keistis duomenimis, o tai leis didinti saugumą keliuose. Verslai ir institucijos kartu ieškos būdų, kaip derinti pasiteisinančias saugaus eismo priemones bei keistis kelionių statistika, bendradarbiaus planuojant infrastruktūros sprendimus, kartu reaguos į kylančius iššūkius. 

Memorandumo pagrindiniai tikslai glaudžiai susiję su Vilniaus darnaus judumo planu, kuriame numatoma mažinti asmeninių automobilių skaičių. Taip pat norima pasiekti, kad iki 2030 m. trečdalis visų kelionių mieste vyktų viešuoju transportu, dar trečdalis –  pėsčiomis, 8 proc. – dviračiu, 3 proc. – kitomis transporto priemonėmis. Siekiama, kad kelionių privačiu automobiliu dalis sumažėtų iki trečdalio nuo visų mieste vykstančių kelionių.

„Šiuolaikiniai miestai, kurių gyventojų skaičius auga, ieško inovatyvių ir harmoningų būdų, kaip spręsti transporto spūsčių ir darnaus judėjimo problemas. Tikime, kad Vilniaus, kaip ypač sėkmingo dalijimosi transporto priemonėmis miesto, pavyzdys įkvėps kitus miestus priimti aplinkai draugiškesnius ir miestiečiams patogesnius sprendimus“,  – sako „Go Vilnius“ vadovė Inga Romanovskienė.

Brangstant kurui ir augant paslaugų bei maisto produktų kainoms automobilis, nuomojomas iš dalijimosi bendrovių, gali padėti taupyti pinigus. Skaičiuojama, kad lietuviai nuosavam automobiliui įsigyti ir prižiūrėti vidutiniškai išleidžia ~15 proc.  savo pajamų, o vienam vidutiniam automobiliui reikia rezervuoti net 3–4 stovėjimo vietas (prie namų, biuro ir parduotuvės), kai 96 proc. laiko jis yra nenaudojamas. Tuo tarpu automobilis, kuriuo miestiečiai dalijasi, naudojamas efektyviau, jam  reikia tik 1 stovėjimo vietos.

Verslai sieks bendradarbiauti

„Mobilumo klasterio kūrimas leis sukurti platformą, kurioje mobilumo ekosistemos dalyviai galės drauge spręsti kylančius iššūkius, savivaldybės institucijoms siūlyti idėjas ir išmanius sprendimus, kuriais bus didinamas mobilumo paslaugų patrauklumas miestiečiams. Darydami šį žingsnį tikimės, kad „Spark“ elektromobilių dalinimosi paslaugos Vilniuje taps dar patrauklesnės gyventojams bei miesto svečiams ir toliau prisidės prie spūsčių mažinimo, parkavimo plotų atlaisvinimo bei netaršaus transporto plėtros mieste“, – sako „Spark“ įkūrėjas Nerijus Dagilis.

„Mūsų tikslas – pasiūlyti vilniečiui kuo daugiau ir kokybiškesnių alternatyvų nuosavam automobiliui, tačiau žinome, kad sukurti naujus transporto naudojimo įpročius užtrunka. Žmogus turi pats įsitikinti, kad keliauti naudojantis dalijimosi paslaugomis yra greičiau, pigiau ir ekologiškiau“, – sako Andrius Pacevičius, „Bolt“ vadovas Lietuvoje. Jo nuomone, naujojo klasterio vaidmuo svarbus koordinuojant pakankamai sparčią transporto dalijimosi paslaugų plėtrą Vilniuje.  

Automobilių dalijimosi paslaugų sektoriaus augimas naudą atneša ir planetos išsaugojimui. Pavyzdžiui, 2020 metais bendro dalijimosi automobiliai mieste sutaupė daugiau nei 2200 tonų anglies dvideginio. 

„Mums, kaip mobilumo paslaugų pradininkams Lietuvoje, ši iniciatyva yra labai svarbi. „CityBee“ šiandien skaičiuoja savo veiklos dešimtmetį – per šį laikotarpį Vilnius tapo automobilių dalijimosi sostine, o mobilumo paslaugų populiarumas toliau sparčiai auga. Tai mus skatina toliau galvoti apie plėtrą, dar patogesnius sprendimus miesto gyventojams ir jo svečiams. Nepaisant augančio poreikio mobilumo paslaugoms, turime galvoti kaip galime dar efektyviau išnaudoti turimą potencialą ir resursus, siekiant šias paslaugas padaryti dar labiau prieinamas miesto gyventojams“, – teigia „CityBee“ vadovas Kristijonas Kaikaris.

Anot jo, visų rinkos dalyvių ir savivaldybės tikslas – kurti patogią infrastruktūrą, prisidėti prie transporto taršos ir automobilių spūsčių mažinimo, užtikrinti žalio miesto vizijos įgyvendinimą. 

„Kad pasiektume tvarių pokyčių ateityje, turime veikti jau šiandien. Norėdami prisidėti prie klimato kaitos padarinių mažinimo, visų pirma turėtume formuoti naujus gyventojų judėjimo mieste įpročius – vietoj taršaus asmeninio automobilio vis dažniau rinktis bendrai naudojamas miesto transporto priemones, – sakė „Skok“ vadovas Eduardas Bogdanovas. – Džiaugiamės galėdami prisidėti prie šių pokyčių siūlydami miestiečiams greitą ir nekenksmingą aplinkai transporto alternatyvą – elektrinius mopedus.  Taip pat be galo džiaugiamės Vilniaus miesto savivaldybės iniciatyva suvienyti visų transporto dalijimosi bendrovių pajėgas veikti išvien, siekiant sukurti dar patogesnę, saugesnę ir prieinamesnę transporto dalijimosi infrastruktūrą.“

Vilniaus miesto savivaldybės inicijuotas memorandumas padės plėsti mobilumo paslaugų prieinamumą, paskatins vilniečius ir miesto svečius dažniau jomis naudotis bei pažinti multimodalinį judėjimą, kuris taps neatsiejama kasdienybės dalis. Pastebima, kad automobilių dalijimosi paslauga skatina piliečius vengti nereikalingų kelionių automobiliu ir taip pat remia keliones viešuoju transportu, dalijimąsi dviračiu ir paspirtuku ar tiesiog pėsčiomis.

Nuotraukos Sauliaus Žiūros.

Rinkodaros ir komunikacijos skyrius

Reklama