Plateliuose aš buvau...
  NAUJIENOS

Kategorija:

Miestas:
Mes, Užlieknės pagrindinės  mokyklos mokiniai, dalyvaujame Mažeikių rajono savivaldybės vaikų vasaros stovyklų ir kitų neformaliojo vaikų švietimo programų finansavimo projekte AŠ – PASAULIO DALIS. Didžiuojamės, jog esame gamtosauginių mokyklų judėjimo dalyviai, o šis projektas tęsia mūsų darbų tradicijas. Norėdami kuo daugiau sužinoti, pasirinkome keliones po saugomas Lietuvos teritorijas. Nekantriai laukėme 2020 m. rugsėjo 25 d. suplanuotos mūsų  pirmosios išvykos į Platelius, į Žemaitijos nacionalinį parką.

Anksti ryte jau būriavomės prie Šaltojo karo muziejaus. Netrukus nusileidome į požemius. Edukacinės programos „Žaidimai ir atradimai raketinėje bazėje" metu pasiskirstėme grupėmis ir turėjome iššifruoti užkoduotą slaptą kovinį signalą, užsidėti dujokaukę, atliki kitas užduotis. Ekskursijos vadovė pasakojo, kad nuo 1963 iki 1978 metų šioje bazėje buvo dislokuotos keturios vidutinio nuotolio balistinės raketos, apginkluotos 2 megatonų galios termobranduolinėmis galvutėmis. Tai suprasti mums buvo sunku, bet kai pasakė, jog visos raketos buvo nutaikytos į Vakarų Europos miestus, o ši sovietinė branduolinė ginkluotė, įkurta Lietuvoje galėjo sunaikinti visą Europą, negalėjome patikėti tuo, ką išgirdome. Savotiška istorijos pamoka tęsėsi toliau... Kai apžiūrinėjome požemius, įsiminė gidės pasakojimas, esą dujokaukės tuo metu buvo tik „priedanga“ žmonėms nuraminti, o Platelių miestelyje tuo metu sklandė posakis: „apsisiausk balta drobule ir šliaužk tiesiai į kapą“... Šiurpu, bet tokia štai buvo istorijos pamoka.

Sužinoję daug naujo, skubėjome į Platelių dvaro sodybos tradicinių amatų centrą, kur  mūsų laukė „pilvo malonumai“. Edukacinių užsiėmimų metu, kol virė žemaitiškas šiupinys ir kepė mieliniai blynai, klausėmės pasakojimų apie tradicinius Užgavėnių šventės valgius, linksmybes ir papročius. Užsiėmimo pabaigoje visi vaišinomės blynais ir skania žolelių arbata. Mmmm... net seilė varvėjo...

Pasistiprinę ir pailsėję net nepajutome, kaip vienas už kitą greičiau užbėgome metaliniais laiptais į Siberijos apžvalgos bokštą, esantį ant Cidabro kalno. Viršuje pajutome labai stiprų vėją, kuris pamažėl lingavo metalinį milžiną. O nuo bokšto viršūnės atsivėrė nuostabus vaizdas. Gėrėjomės didžiuliame Platelių ežere žaismingai išsidėsčiusiomis salelėmis, o ryškios saulės spinduliai tarsi nusileidę ant ežero sukūrė magišką rudens peizažą...

Mūsų dienos įspūdžiai baigėsi smagiai žingsniuojant Šeirės pažintiniu taku... Džiaugėmės turiningai praleista diena ir patogiai įsitaisę autobuse, traukdami dainas, pasukome link namų.

Įspūdžiais dalijasi  Užlieknės pagrindinės mokyklos 5 ir 6 kl. mokinės
Justė Čirvinskaitė ir Gabrielė Brasaitė

Ir aš buvau Plateliuose

Aš, Arvydas Kučikas, Užlieknės pagrindinės mokyklos, 7 klasės mokinys, 2020-09-25  drauge su visais mokyklos mokiniais, važiavau į ekskursiją. Aplankėme Platelius – nuostabų Žemaitijos nacionalinio parko miestelį, Kaukių muziejų, Amatų centre degustavome šiupinį, žygiavome Šeirės pažintiniu taku, lankėmės Šaltojo karo muziejuje, lipom į Siberijos apžvalgos bokštą.
Aš daug sužinojau ir papasakosiu Jums:
  1. Kaukių muziejus įsikūręs dvaro arklidėje. Tai pirmasis Užgavėnių muziejus Lietuvoje, kuriame pristatoma garsi Žemaitijoje tradicinė Užgavėnių šventė, daugiau negu 250 įvairių Užgavėnių "lėčynų".
  2. Amatų centre degustavome šiupinį. Šiupinys – tradicinis lietuvių valgis. Tai riebus ir sotus patiekalas, gaminamas iš įvairių kruopų (paprastai miežinių – grucės), pupų, žirnių, pjaustytų arba trintų bulvių bei kiaulienos atraižų (ausų, kojų, galvos). Šiupinys minimas jau Donelaičio „Metuose“. Paprastai būdavo gaminamas per šventes (ypač Užgavėnes, Kalėdas), darbų pabaigtuves.
  3. Šeirės pažintiniu taku, įrengtu Platelių kraštovaizdžio draustinyje, nužingsniavome 4,1 km. Einant taku galima pamatyti šiam kraštui būdingą reljefą, Šeirės mišką, Gaudupio pelkę, Piktežerį, Platelių ežerą, įprastas ir retas augalų, grybų bei gyvūnų rūšis, o įrengta infrastruktūra padėjo pažinti aplinką per regėjimą, uoslę, klausą, lietimą, judėjimą ir mąstymą. 1,4 km pritaikyta judėjimo negalią turintiems žmonėms, už 1,3 km nuo Žemaitijos nacionalinio parko direkcijos lankytojų centro Plateliuose. Dalis tako (1,8 km) sutampa su dviračių taku aplink Platelių ežerą.
  4. Šaltojo karo muziejus – tai vienintelė Europoje ekspozicija, įrengta viename pirmųjų buvusiame Sovietų Sąjungos požeminiame balistinių raketų šachtiniame paleidimo komplekse. Muziejaus istorinė ekspozicija pasakoja apie penkis dešimtmečius trukusį Šaltąjį karą. Čia buvo dislokuotos 4 vidutinio nuotolio balistinės raketos SS-4, apginkluotos 2 MT galios termobranduolinėmis galvutėmis.
  5. Siberijos apžvalgos bokštas. Dviračiu ar pėsčiomis iš Platelių galima nukeliauti iki Beržoro bažnytkaimio, pakeliui užlipant ant Cidabro kalno esančio apžvalgos bokšto (15 m aukščio). Iš bokšto matyti Platelių ir Beržoro ežerai, Siberijos pelkė – viena vertingiausių pelkių Žemaitijos nacionaliniame parke, paskelbta telmologiniu draustiniu, Beržoro kaimas, pietinė Platelių miestelio dalis, Liepijų miškas. Apžvalgos bokštą galima lankyti kiekvieną dieną.

Linkiu visas šias vietas aplankyti, tikiuosi patiks ir JUMS