NAUJIENOS

„Naturlab.LT“ projekte – patyriminis vaikų mokymas

Kategorija:

Miestas:
Vasarą Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras drauge su ŠMM paskelbė neformaliojo vaikų švietimo projektų konkursą, kurio metu siūlė rašyti projektus mokinių sveikatingumui stiprinti, pilietiškumui ugdyti, sporto bet STEAM sritims. Akmenės gimnazijos mokytoja Laima Zdanavičienė, Biržų rajono Nemunėlio Radviliškio pagrindinės mokyklos direktorė Edita Timukiene ir pavaduotoja Vaida Vaitaityte, Gruzdžių gimnazijos mokytojos Orinta Venckiene bei Rosita Veikaliene, parengė STEAM projektą pavadinimu „Naturlab.Lt“.
Iš viso vertinimui buvo pateikti 209 projektai, po pirmo projekto etapo liko 170, o finansavimą gavo tik 35 organizacijos. Jų tarpe ir mūsų projektas, kurio pagrindinis tikslas - edukacinės veiklos, gamtamoksliniai tyrinėjimai Nemunėlio Radviliškyje, Biržų, Akmenės, Šiaulių miesto ir rajono apylinkėse. Projektas buvo suskirstytas į tris pagrindinius etapus. Visuose etapuose dalyvavo Akmenės gimnazijos, Biržų Nemunėlio Radviliškio pagrindinės mokyklos, Gruzdžių gimnazijos ir Šiaulių Šv. Apaštalų Petro ir Pauliaus katedros parapijos vaikų dienos centro mokiniai.
Pirmasis etapas vyko rugsėjo 30 – spalio 1 dienomis Akmenėje ir jos apylinkėse. Patyriminės veiklos buvo skirtos paminėti pasaulinę natūralios aplinkos dieną ,,Aš gamtoje, gamta manyje“. Veiklos buvo vykdomos Akmenės kultūros muziejuje, Ventos parke ir Kamanų rezervate. Džiaugiamės veikla ir nuostabiu oru. Visus dalyvius lydėjo sėkmė, nes Drugelių muziejuje mokiniai stebėjo drugelių „gimimą“. Stebėjosi ir muziejaus darbuotojai, nes retas atvejis, kai galima stebėti drugelių virsmą ir dar ne vieną, o iškart kelių. Vaikai turėjo galimybė pamaitinti drugelius, o vėliau iš vilnos išvelti drugelį sau kaip atminimo dovanėlę. Unikaliame savo geologine sandara pasižymi Ventos regioninis parkas, kur mokiniai, kartu su mokytojais, kasinėjo ir ieškojo juros periodo uolienų ir gyvūnų liekanų – fosilijų. Savo drąsą vaikai rodė kopdami į Jūrkalnio ir Kamanų apžvalgos bokštus, užlipus stebėjo nuostabius apylinkės vaizdus. Negalėjome neaplankyti ir Simono Daukanto, Lietuvos istoriko, rašytojo, švietėjo, vieno iš pirmųjų tautinio atgimimo ideologo, kapo. Pirma diena baigėsi Kamanų rezervato pažintiniame take. Eidami įrengtu taku projekto dalyviai grožėjosi žmogaus ranka nepaliestos gamtos vaizdais, susipažino su medžių augimo skirtumais rūgštinėje dirvoje ir nerūgštinėje, sužinojo kuo naudingas gailius namų ūkyje, grožėjomės retais augalais, grybais, vaistiniais augalais, valgomomis ir nevalgomomis uogomis ir pan. Kamanų pelkė ilgam liks tiek mokytojų tiek mokinių atmintyje.
Antrą dieną patyrimines edukacines veiklas organizavo Akmenės gimnazijos mokytojos lietuvių Kalbos mokytoja Rita Ringienė mokė vaikus rašyti žąsies ir gandro plunksna, mokytojos Rita Piežienė, Erika Sondienė Akmenės pušyne ieškojo matematikos ir fizikos sąsajų realioje gamtoje: mokiniai turėjo išmatuoti medžių aukštį, paskaičiuoti medžių lapų plotą, ėjimo ir bėgimo greičisu. O kur dar saulės jėgainės energetika. Kristina Jomantienė ir Laima Zdanavičienė kartu su vaikais tyrė Dabikinės ir Kamanų pelkės vandenį, ieškojo skirtumų bei mokėsi kalbėti vokiškai... Pilni įspūdžių visi grįžo namo.
Antrasis etapas vyko spalio 7-8 dienomis Nemunėlio Radviliškio pagrindinėje mokykloje, Biržuose. Visos veiklos buvo skirtos paminėti Testuotojų dienai „Patirk, pasakok, atskleisk save“. Pirmą dieną visos veiklos pradidėjo Biržų regioniniame parke, kuriame vyresnioji specialistė I. Tručinkskienė papasakojo apie parko veiklą, pristatė regioninio parko įžymybes, karstinių duobių susidarymo aplinkybes, dirvožemio ypatumus, keliavome į pažintinę kelionę po Biržų krašto lankytinas vietas. Lieptu per Širvėnos ežerą, patekome į Astravo dvaro rūmus ir jo parką, aplankėme Karajimiškio kraštovaizdžio draustinį su unikaliomis karstinėmis įgriuvomis, Kirkilų karstines įgriuvas – karstinius ežerėlius. Didelį įspūdį paliko Kirkilų karstiniai ežerėliai, o jų visą grožį lyg ant delno galima buvo užfiksuoti ir stebėti užlipus į pastatytą apžvalgos bokštą, kurio forma primena kanoją arba grimztančią valtį. Ir čia mus lydėjo sėkmė, nes teko stebėti kaip gulbės nebylės mokė savo gulbiukus skraidyti. Grožėjomės ir tyrinėjome Karvės olos ypatumus, augaliją. Papietavę prie Karvės olos, projekto dalyviai patraukė į Lietuvos kariuomenės Krašto apsaugos savanorių pajėgų (toliau – KASP) Vyčio apygardos 5-osios rinktinės (toliau – Rinktinė) 509 lengvosios pėstininkų kuopos būstinę Biržuose, kurioje, vadovaujami kuopos vado, kapitono Modesto Lapienio, dalyvavo patyriminėse veiklose. Įveikę savanorių parengtas užduotis, mokiniai sužinojo, kas yra atatranka, patys turėjo galimybę išbandyti savo taiklumą šaudydami į taikinį, apsirengę kario ekipuote, bandė sužinoti, kokį didžiausią greitį galima išvystyti. Susitikimo pabaigoje vadas apdovanojo kiekvieną dalyvį pažymėjimu, liudijančiu, kad kiekvienas susipažino su Lietuvos kariuomene ir žino, kokia yra įdomi ir sunki kariška duona. Vakaro tyrinėjimai tęsėsi Nemunėlio Radviliškio pagrindinėje mokykloje, pasiskirstę į grupes, vadovaujami chemijos mokytojos R. Mauragienės, mokiniai atliko keturis „Rudens spalvų“ eksperimentus: „Spalvų šou“ - pasitelkę grietinėlę, porą lašų įvairių spalvų dažų, įsmeigę ausų krapštuką, suvilgytą indų ploviklyje, gavo nepakartojamą reginį. „Spalvingi balionai“ – naudodami acto ir sodos mišinį, mokiniai pūtė balionus. „Vulkanas“ – pasitelkę amonio dichromatą, sierą, stebėjo išsiveržiantį vulkaną. „Dramblio pastą“ - į peroksidą įlašinę indų ploviklio, pasirinktos spalvos dažų, viską suplakė, o kad reakcija pagreitėtų, jaunieji mokslininkai naudojo katalizatorių – šiltame vandenyje ištirpintas mieles. Po išradingų bandymų, veiklos tęsėsi 4 gamtamokslinėse stotelėse: „Eko daiktai“ - biologijos mokytoja A. Grigienė siūlė tapti kūrybiškais ir nebenaudojamiems daiktams sugalvoti kitokią paskirtį, taip plastiko butelis tapo puikia vaza, sena, nebenaudojama lauko teniso raketė išradingu paveikslu. „Judriojo kvadrato“ stotelėje, kurią organizavo lietuvių kalbos mokytoja V. Vaitaitytė, mokiniai žaidė žaidimą, siekdami ištirti metamo kamuolio aukštį. Žaidimas „Vilma“ sulaukė didelio susidomėjimo, dirbdami vienoje komandoje, dalyviai ieškojo numeriukais pažymėtų žodžių, kuriuos turėjo įvardinti rusų ir anglų kalbomis. Ketvirtoje gamtinio tyrinėjimo stotelėje, vadovaujamoje matematikos mokytojos I. Mizarienės, mokiniai, pasitelkę gamtos gėrybes, kūrė koliažus. Sporto salėje mokyklos savivaldos nariai organizavo komandos formavimo žaidimus, siekdami įrodyti, kad nei vienas mokslinis eksperimentas, tyrinėjimas negali įvykti be darnaus komandinio darbo.
Antrą dieną veiklos tęsėsi Nemunėlio Radviliškyje. Kitą dieną, mokiniai tęsė mokslinius tyrinėjimus, susipažino su Nemunėlio Radviliškiu. Mokytojas V. Venckūnas organizavo orientacines varžybas, kurių metu mokiniai turėjo rasti žemėlapyje nurodytas stoteles bei atlikti užduotis. Pirmoji stotelė – Biržų rajono savivaldybės priešgaisrinės apsaugos gelbėjimo tarnybos teritorija, kurioje mokytojai A. Bagdonavičius ir I. Mizarienė organizavo apklausą iš gamtamokslinės srities. Antroji stotelė – miestelio pieno supirkimo punktas, prie kurio mokytojos A. Grigienė ir V. Vaitaitytė siūlė, pasitelkiant uoslę, įvardinti dešimt augalų, pastebėta, kad mokiniams sunkiausia buvo atpažinti pomidoro ir gvazdikėlio kvapus. Trečioje stotelėje, ikimokyklinio skyriaus kieme, mokytojos A. Navalinskienė ir D. Žiulpaitė mokinius ragino apžiūrint lapus, atpažinti ir įvardinti medžius. Mokytojos džiaugėsi, kad mokiniai pažįsta medžius. Paskutinėje stotelėje, mokytojų S. ir V. Venckūnų poilsiavietėje, laukė mokytoja J. Mulokienė. Čia mokiniai turėjo atspėti, kaip vadinasi bitininkystei reikalingi ir svarbūs darbo įrankiai, sužinojo daug įdomių faktų apie bičių gyvenimą. Atsisveikinant lijo lietus, buvo liūdna skirtis, nes draugystė užsimezgė ne tik tarp mokinių, bet ir mokytojų.
Trečiasis etapas vykos Šiauliuose ir Gruzdžių gimnazijoje. Šis etapas vadinosi „Kūrybinės dirbtuvės“. Šiauliai projekto dalyvius pasitiko šaltuku. Pirmą dieną veiklos vykos Šiaulių mieste. Mokiniai turėjo galimybę Šiaulių „Aušros muziejuje“ realiai išbandyti archeologo „duonos“. Gidas papasakojo, kad archeologai kantriai kasinėja žemę ir iš surinktos informacijos gabaliukų dėlioja praėjusio gyvenimo vaizdų mozaiką. Kiekvienas moksleivis turėjo galimybę trumpam tapti archeologais ir jam priskirtame plotelyje profesionaliai rasti slypinčius archeologinius radinius. Praktinės veiklos metu mokiniai patys išbandė archeologo darbą: kasinėjo skirtą plotelį, kuriame surado archeologinius radinius, išmoko juos tvarkyti, užfiksuoti pagal visas archeologijos mokslo taisykles. Pažinę žemės gelmes, naudodami teikiamą jos gėrybę – molį, išbandėme dar vieną edukacinę veiklą - mokiniai mokėsi senoviniu būdu nusilipdyti mažą puodą iš molio. Įrengtoje keramikos raidą atspindinčioje ekspozicijoje susipažinome su atskirų istorinių laikotarpių keramika, jos tipais ir formomis, aptariame keramikos gamybos technologiją, virveline technika nusilipdėme iš molio puodą. Šiaulių universiteto Botanikos sode pajutome Šv. Kalėdų artėjimą ir džiaugsmo akimirkas pinat advento vainikus. Kiekvienas, išlaisvinęs savo kūrybiškumą, naudodamas gamtines žaliavas sukūrė vainiką. Susipažinę su Šiaulių miesto įdomybėmis, patraukėme į Gruzdžius, kuriuose laukė naktis, kupina nuotykių, tyrinėjimų, pažinčių ir gerų emocijų. Vakar Gruzdžių gimnazijoje prasidėjo įsikūrimu ir vėliau persikėlė į sporto salę, kur sportines rungtis organizavo kūno kultūros mokytojas metodininkas Augustinas Šlikas. Po varžybų visi naktipiečiavome. Daug emocijų sukėlė mandalos piešimas estafetėmis, mandalos gavosi įspūdingos, o spalvų įvairovė susiliejo į vientisą kūrinį. Šios mandalos puošia ir džiugina Grudžių gimnazijos bendruomenę.
Antrą dieną vyko protmūšis, kur rungėsi mokyklų ir dienos centro vaikai, jiems talkino mokytojai. Visi bandė įveikti užduotis susijusias ne tik su gamta, bet ir dainomis apie gamtą, sąsaja su Vokietija ir daug kitų įdomių dalykų. Kuri komanda tapo nugalėtoja? Nugalėjo draugystė. Visus vaikus „Bounty“ šokoladukais vaišino VO „Gelbėkit vaikus. Kol vaikai atsisveikino, aptarinėjo įspūdžius, mokytojai nusimatė tęstinę veiklą sausio – kovo mėnesiams. Galutinis projekto  taškas bus padėtas pavasarį respublikinėje konferencijoje, kuri vyks Radviliškio Nemunėlio pagrindinėje mokykloje. Su nekantrumu laukiame susitikimų ir vaikų bei mokytojų parengtų pranešimų.
 
 
Rosita Veikalienė, projekto vadovė, Gruzdžių gimnazijos socialinė pedagogė metodininkė
Laima Zdanavičienė, chemijos mokytoja metodininkė, Akmenės gimnazijos projekto koordinatorė
Vaida Vaitaitytė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui, Nemunėlio Radviliškio projekto koordinatorė
 
 
 

Reklama